Skrip Soalan dan Jawapan Temuduga Penolong Pegawai Tadbir N27




TEKS SOALAN TEMUDAGA

1. Ceritakan tentang diri anda?
Latar pendidikan, pengalaman praktikal, matlamat hidup.

Saya merupakan graduan Universiti XXX dan merupakan alumni XXX. Sebelum menjejak kan kaki ke menara gading lagi saya telah banyak bekerja sambilan untuk menampung keluarga. Semasa menuntut di universiti, saya telah terlibat dengan banyak program di dalam dan luar Malaysia. Saya sangat bersememangat dan teruja dengan aktiviti kampus. Disamping dapat kenalan, saya juga perolehi pelbagai input berguna untuk manfaat bersama. Oleh itu saya mencari-cari peluang untuk mendekatkan diri saya dengan XXX.

2. Pelan jangka pendek dalam 5 tahun akan datang?

Saya ingin mengukuhkan kerjaya saya bersama institusi yang mengkhusus kepada pembangunan XXX. Bak kata lain, saya berharap dapat berkhidmat untuk XXX supaya saya boleh bekerja keras dari bawah dan mengambil peluang2 yang ada sejajar dgn taraf XXX.

3. Kelemahan kamu?

Kelemahan yg jelas adalah kebolehan untuk berkomunikasi dengan lancar disebabkan kekurang kemahiran dan faktor gugup. Saya berusaha sebaik mungkin untuk mengatasi
kelemahan ini dan berkhidmat untuk XXX mampu membantu saya.

4. Apa pendapat orang lain terhadapa diri anda?

Kelihatan matang dan serius, kadangkala menjadi-juga perangai. (Hehe) ... Antara maklum balas yg saya terima adalah saya boleh bekerja sama dgn baik, sangat menghargai ahli kumpulan dan mampu memberi idea penambahbaikan yang baru.

5. Apa kelebihan kamu berbanding orang lain?

Saya merupakan calon yang paling sesuai untuk kerja ini. Saya tahu bahawa calon diluar sana juga sesuai untuk berkhidmat di sini, namun minat saya untuk maju dan berjaya melainkan saya daripada mereka. Saya amat komited dalam mendapatkan hasil yang bagus. Contoh nya,

i. Dapat status 5S dari MPC – dalam masa sebulan sahaja bersama kumpulan.
ii. Sales – 3k
iii. Misi Kemanusian di Indonesia.

6. Kalau diberi peluang untuk pilih kerja nak dekat mana?

Secara ikhlasnya, saya mahukan jawatan ini dan tidak akan memohon jawatan lain selain daripada XXX. Saya merupakan calon yang sesuai kerana :
i. Alumni XXX
ii. Produk XXX
iii. Berpengalaman dalam banyak aktiviti kampus

7. Ada mohon kerja mana-mana tak?

Saya ada juga memohon untuk mendapatkan latihan seperti di Skim Latihan 1 Malaysia (SL1M) dan Graduate Emploability Management Scheme (GEMS). Selain itu saya juga dipanggil temuduga untuk Jawatan Pegawai Perhubungan Keluarga di Saidina Solutions, namun saya tolak.

8. Tak kisah gaji kecil?

Saya berharap dapat meningkatkan taraf hidup saya, namun saya lebih fokus kepada kerjaya daripada nilai gaji itu sendiri.

9. Cara kerja anda?

Saya fokus keoada setiap kerja dan berterusan akan memastikan setiap kerja dapat disiapkan dalam masa yang singkat.

10. Berapa jam anda bekerja?

Saya bekerja selama mana yang diperlukan untuk menyempurnakan tugasan.

11. Contoh kerja berpasukan?

Semasa menyiapkan tesis, Dr. Naila telah memperkenalkan Peer Assisted learning. Kerja cepat siap berbanding kumpulan lain dan lebih mudah.

12. Ceritakan tentang Intergriti.

Integriti adalah berhubungkait dengan kejujuran, sifat amanah, berdisiplin dan bertanggungjawab. Ini adalah ringkasan yang saya faham tentang perkataan INTEGRITI.

Integriti adalah bersangkut paut dengan ATTITUDE atau SIKAP. Sebagai contoh, isu rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Ini contoh masalah integriti yang wujud dikalangan masyarakat Malaysia. Bukan sekadar masalah rasuah, malah masalah gangsterisme, kes pembuangan bayi, penyalahgunaan dadah dan plagiarisme di kalangan mahasiswa juga merupakan antara contoh masalah integriti.

Apabila saya teliti masalah-masalah yang dikaitkan dengan integriti, saya membuat kesimpulan bahawa ia adalah masalah yang timbul akibat ‘kesakitan’ pada hati. Masalah integriti juga boleh diklasifikasikan sebagai masalah iman. Iman yang lemah, hati yang sakit dan kefahaman yang kurang tentang matlamat penciptaan diri menjadi antara faktor kewujudan masalah integriti dikalangan manusia, khususnya umat Islam. Ini secara umumnya. Saya sebenarnya ingin bawa kepada satu isu yang berkaitan dan lebih khusus.

Post a Comment

0 Comments